AF u z6ii mi přišel jako krok zpět kdežto přechod na A7iv jako 2 ku předu. Odchod od Nikonu jsem oplakal ale nebyla jiná možnost. Výhody to mělo bezesporu obrovské, jako např. už zmíněný spolehlivý a rychlý AF, kdy jsem začal aktivně používat eye-af (na z6ii to nebylo moc spolehlivé), dále rychlost systému samotná, podpora od Peak Design ve formě držáků pro objektivy (bez toho se fakt neobejdu) a taky hlavně velký výběr nativních skel od jiných výrobců. Díky tomu jsem mohl pořídit nativní vysokosvětelný teleobjektiv bez nutnosti okrádání babiček v MHD. Tělo jsem tedy pořídil s objektivy Samyang 24mm/1.8, Sigma art 40mm/1.8 a Tamron 70-180mm/2.8. Sice obrazová kvalita není tak dobrá (šum je otravnější ale zase ostrost mnohem lepší), pár věcí mi vadí oproti nikonu ale ve výsledku jsem extrémně nadšený. Objektivy: Laowa 12mm f/2.8 – Velmi specifický kousek, nabízející rozsah fisheye objektivu ale bez jakékoliv distorze, dokonalé pro focení interiéru nebo architektury. Díky obrovskému úhlu záběru a velmi dobré kvalitě, dává prostor pro korekci perspektivy. Na Nikonu navíc dokáže propisovat nastavení clony přímo do exifu rawu díky mechanickému systému nastavení clony tělem. Tohle má Nikon snad jako jedinný. Objektiv pro ostatní výrobce tuto možnost nemá a v exifu tyto data nejsou. Po přechodu na Sony jsem si objektiv jako jediný nechal, dokoupil jsem redukci a funguji s ním dále. Je to skvělé sklo ale už se bohužel nepropisují informace do exifu ohledně clony. 🙂 Samyang 24mm f/1.8 – Důležitý objektiv ve výbavě, kdy 40mm je moc blízko a 12mm moc daleko. Toto ohnisko využívám asi z 15% času, takže nebyla nutnost jít do něčeho drahého. Každopádně objektiv je velmi lehký, velmi malý a překvapivě ostrý s jen troškou aberace při 1.8. Do toho má dokonce i těsnění proti stékající vodě. Sigma Art 40mm f/1.4 – Tohle je sklo je montrum, nejenom svou velikostí a váhou ale hlavně svou obrazovou kvalitou. Nikdy jsem nemel v ruce sklo, které by dokázalo být při f/1.4 na kraji fotky tak extrémně ostré. Jedno z mála skel, které koupíte v celku levně a už nemusíte řešit, zda potřebujete fotku v lepší nebo horší kvalitě. Prostě nastavíte clonu takovou jak moc rozmatané pozadí potřebujete. 🙂 Navíc cena tohoto objektivu šla dolů o třetinu. Co se týče ohniska samotného, dokázal bych si představit, že bych zvládl nafotit celou svatbu jen tímto objektivem, jde asi o nejuniverzálnější ohnisko pevného objektivu. Tamron 70-180mm f/2.8 – Tady se konečně projevují výhody bezzcadel a menší vzálenosti mezi bajonetem a snímačem. Je to asi první sklo které budu aktivně nosit i na zájezdy. Při váze 860g a jeho velikosti jde o velmi zajímavý objektiv. Všeobecně vysokosvětelná teleskla bývají velká a těžká. Takový sklo se vám moc tahat někam do divočiny nechce. Zažíval jsem to se Sigmou 70-200mm f/2.8 když celé norsko byla v autobuse. Navíc ostrost a AF je lepší než u Sony G master 70-200mm f/2.8. Jedinou nevýhodu tohoto objektivu je chybějící stabilizace, kterou ale částečně nahrazuje stabilizace těla. Stará Nikon F mount technika:
Update Late 2021 – Ha a je to tady, budoucnost je zde a já se rozhodl po 10 letech focení opustit vody zrcadlovek a ponořit se do vod bezzrcadel. Po legendární D850 jsem se rozhodl, že zkusím jít do Z6 II, protože už to vypadá, že to má konečně aspon přijatelný AF a pořáýdný buffer! Brzy doplním více infa, poznatků a pocitů. 🙂Update Late 2019 – Momentálně používám k focení dvě fullframe těla, Nikon D750 a D850. Nebylo to ale dávno, co jsem měl D750 a D800. Původně byl plán mít D800 jako hlavní a D750 jako vedlejší, po krátkém testování jsem zjistil, že z D750 lezou překvapivě hezčí fotky (hezčí barvy, s lepší atmosférou), také má méně šumu a dokonce má mírně lepší autofocus. Menší tělo mi vyhovovalo, menší Rawy příjemnější na upravování a negativy jako byla např. maximální závěrka 1/4000 se dalo nějak žít. 🙂I když byla naprosto skvělá a všem mohu toto tělo stálo doporučit díky parádní ceně, velmi dobrému AF a skvělému obrazovému výsledku také v Lowlightu (píše se rok 2019), po 2 letech měla ale D750 už nafoceno přes 170 000 snímků. Začínal jsem mít tedy strach, aby náhodou neodešla v tu nejhorší chvíli. Došlo tedy na prodej D800 (ta stihla nafotit jen 10000 snímků) a šla se hledat náhrada. Chvíli jsem přemýšlel i nad přechodem k Sony, jenže prodej a koupě potřebných objektivů by byla finanční sebevražda. Pokud bych byl původním vlastníkem Canon značky, tak by tento přechod byl mnohem snadnější díky možnosti lepších redukcí, které se na Sony vyrábí a fungují uspokojivě až skvěle.Další v merku byla nová bezdrcadlovka Z6 (Z7 byla moc drahá a na mé potřeby zbytečná). Nikon Z6 je po technické stránce dost podobná D750 ale pokročilejší. Zavrhnout jsem ji musel ale z důvodu vlastností bezrcadla jako je např. slabá výdrž baterky a plně odkrytého snímače pří výměně objektivu. Baterka je pro mne velmi důležitá a nechci kvůli tomu tahat ještě battery grip. Odkrytý snímač, během výměny objektivu, je pro mne problém. Během jedné akce jsem schopen objektiv vyměnit i 30x-40x, mám rád různorodost fotek a v kombinaci s pevnými objektivy, které sebou tahám na systému Peak Design Capture Lens je nutnost je často měnit. Díky tomu ale potom musím nechávat čistit snímač 2x do roka. S bezrcadlovkou by to bylo ještě horší, už jsem si toto zkusil, když jsem půl roku vlastnil Sony A7 a snímač byl jako to prase. 🙂 Jediný Canon R tento problém vyřešil tím, že se zavře závěrka během výměny.Nakonec tedy jsem se rozhodoval mezi druhou D750 nebo D850. Druhé stejné tělo jsem odmítal, jenže D850 byla drahá a nic mezi tím nebylo. Nakonec se mi povedlo sehnat novou D850 za luxusní cenu v rámci prodejního portálu Ebay (nebylo to poprvé, i D750 jsem zakoupil na ebay). Normálně bych asi do takového těla nešel, 46mpx jsem pro sebe považoval za zbytečné ale AF modul je pro mně už dlouho dobu velmi důležitý a ten v D850 mne velmi lákal a to byl důvod proč jsem se nakonec rozhodl jít do dražší D850. V minulosti jsem vlastnil D3100, D7000, D7100, D7200 a ještě teď si živě pamatuji na nespolehlivost af modulů D3100 a D7000.D850 tedy dorazila, byl opravdu nová, bez známky použití, závěrka ukazovala nulu, v nastavení to byla D850 také, aktualizaci FW také přežila. Tím bych chtěl jenom říct, že se nebojte kupovat na ebay techniku. I kdyby vás měli okrást tak pokud platíte paypalem, jste chráněni. 🙂Ve výsledku po půl roce zjišťuji, že D850 je vážně extra třída, AF modul je neskutečný, ostří kdekoliv a kdykoliv. Rozlišení je vysoké ale ostrost tomu dávám neskutečný grády, i kdyby byla D850 jen 24mpx, tak stále je mnohem ostřejší než D750. Výdrž baterka je taky povýšena, díky novému typu baterky). Výklopný display již považuji za nutnost navíc možnost elektronické závěrky při LV je obrovské plus (po přepnutí na LV fotíte tiše jako mobilem). Jediné zklamání mám z sRAW a mRAW. Jsou sice mnohem lepší než na D810 (poprvé jsou použitelné) ale stále jsem měl pocit, že výsledek po upravení v LightRoomu je horší než pracovat s originálním Rawem. Nehledě na to, že Buffer se vám zaplní stejně rychle nebo i rychleji než na nejvyšší rozlišení.Bezzrcadla jsou budoucnost, at si říká každý co chce, osobně jsem si ale řekl, že až po D850. 🙂
Sigma Art 24mm f/1.4 – Původně jsem tento objektiv koupil jako levnější náhradu za Nikon af-s 24-70 f/2.8G, nakonec jsem zjistil, že využití objektivu je mnohem větší než jenom vyplnění mezery mezi 12mm a 50mm. Dá se velmi dobře použít např. na focení aut, různých reportážních akcí a nebo i portrétů kde chcete aby velkou roli na fotce hrálo i samotné pozadí. I přes to, že je to 24mm nabízí clona f/1.4 velmi pěkně rozmazané pozadí (viz. fotka mustangu)Sigma Art 50mm f/1.4 – Standardní “univerzální” objektiv, vhodný jak na portréty, tak na reportážní focení. Není ani moc široký ani moc dlouhý, vhodný např na focení koncertů, portrétů jak v interiéru tak exteriéru.Nikon Af-s 85mm f/1.8 – Doplnění k 50mm, využití je velmi podobné akorát už se nehodí do interiéru, osobně jej používám výjimečně ale mít jej musím protože občas se hodí být dále.Sigma 70-200mm f/2.8 OS – Standardní světelný zoom, do nedávna jsem jej nepotřeboval ale časy se mění. Spousta lidí jej používá na portréty, osobně to moc nemusím, nejenom že ztratíte kontakt s modelem ale zároveň fotky ztrácí pocit hloubky, možná od jiných výrobců jsou na tom lépe každopádně osobně jej rád používám na sportovní akce jako např. lyžování, fotbal, brusle atd. Rychlost ostření je dostatečné a přitom nestojí nijak hodně peněz.