Objektivy:
I když byla naprosto skvělá a všem mohu toto tělo stálo doporučit díky parádní ceně, velmi dobrému AF a skvělému obrazovému výsledku také v Lowlightu (píše se rok 2019), po 2 letech měla ale D750 už nafoceno přes 170 000 snímků. Začínal jsem mít tedy strach, aby náhodou neodešla v tu nejhorší chvíli. Došlo tedy na prodej D800 (ta stihla nafotit jen 10000 snímků) a šla se hledat náhrada. Chvíli jsem přemýšlel i nad přechodem k Sony, jenže prodej a koupě potřebných objektivů by byla finanční sebevražda. Pokud bych byl původním vlastníkem Canon značky, tak by tento přechod byl mnohem snadnější díky možnosti lepších redukcí, které se na Sony vyrábí a fungují uspokojivě až skvěle.
Další v merku byla nová bezdrcadlovka Z6 (Z7 byla moc drahá a na mé potřeby zbytečná). Nikon Z6 je po technické stránce dost podobná D750 ale pokročilejší. Zavrhnout jsem ji musel ale z důvodu vlastností bezrcadla jako je např. slabá výdrž baterky a plně odkrytého snímače pří výměně objektivu. Baterka je pro mne velmi důležitá a nechci kvůli tomu tahat ještě battery grip. Odkrytý snímač, během výměny objektivu, je pro mne problém. Během jedné akce jsem schopen objektiv vyměnit i 30x-40x, mám rád různorodost fotek a v kombinaci s pevnými objektivy, které sebou tahám na systému Peak Design Capture Lens je nutnost je často měnit. Díky tomu ale potom musím nechávat čistit snímač 2x do roka. S bezrcadlovkou by to bylo ještě horší, už jsem si toto zkusil, když jsem půl roku vlastnil Sony A7 a snímač byl jako to prase. 🙂 Jediný Canon R tento problém vyřešil tím, že se zavře závěrka během výměny.
Nakonec tedy jsem se rozhodoval mezi druhou D750 nebo D850. Druhé stejné tělo jsem odmítal, jenže D850 byla drahá a nic mezi tím nebylo. Nakonec se mi povedlo sehnat novou D850 za luxusní cenu v rámci prodejního portálu Ebay (nebylo to poprvé, i D750 jsem zakoupil na ebay). Normálně bych asi do takového těla nešel, 46mpx jsem pro sebe považoval za zbytečné ale AF modul je pro mně už dlouho dobu velmi důležitý a ten v D850 mne velmi lákal a to byl důvod proč jsem se nakonec rozhodl jít do dražší D850. V minulosti jsem vlastnil D3100, D7000, D7100, D7200 a ještě teď si živě pamatuji na nespolehlivost af modulů D3100 a D7000.
D850 tedy dorazila, byl opravdu nová, bez známky použití, závěrka ukazovala nulu, v nastavení to byla D850 také, aktualizaci FW také přežila. Tím bych chtěl jenom říct, že se nebojte kupovat na ebay techniku. I kdyby vás měli okrást tak pokud platíte paypalem, jste chráněni. 🙂
Ve výsledku po půl roce zjišťuji, že D850 je vážně extra třída, AF modul je neskutečný, ostří kdekoliv a kdykoliv. Rozlišení je vysoké ale ostrost tomu dávám neskutečný grády, i kdyby byla D850 jen 24mpx, tak stále je mnohem ostřejší než D750. Výdrž baterka je taky povýšena, díky novému typu baterky). Výklopný display již považuji za nutnost navíc možnost elektronické závěrky při LV je obrovské plus (po přepnutí na LV fotíte tiše jako mobilem). Jediné zklamání mám z sRAW a mRAW. Jsou sice mnohem lepší než na D810 (poprvé jsou použitelné) ale stále jsem měl pocit, že výsledek po upravení v LightRoomu je horší než pracovat s originálním Rawem. Nehledě na to, že Buffer se vám zaplní stejně rychle nebo i rychleji než na nejvyšší rozlišení.
Bezzrcadla jsou budoucnost, at si říká každý co chce, osobně jsem si ale řekl, že až po D850. 🙂
Laowa 12mm f/2.8 – Velmi specifický kousek, nabízející rozsah fisheye objektivu ale bez jakékoliv distorze, dokonalé pro focení interiéru nebo architektury. Díky obrovskému úhlu záběru a velmi dobré kvalitě, dává prostor pro korekci perspektivy. Na Nikonu navíc dokáže propisovat nastavení clony přímo do exifu rawu díky mechanickému systému nastavení clony tělem. Tohle má Nikon snad jako jedinný. Objektiv pro ostatní výrobce tuto možnost nemá a v exifu tyto data nejsou.
Sigma Art 24mm f/1.4 – Původně jsem tento objektiv koupil jako levnější náhradu za Nikon af-s 24-70 f/2.8G, nakonec jsem zjistil, že využití objektivu je mnohem větší než jenom vyplnění mezery mezi 12mm a 50mm. Dá se velmi dobře použít např. na focení aut, různých reportážních akcí a nebo i portrétů kde chcete aby velkou roli na fotce hrálo i samotné pozadí. I přes to, že je to 24mm nabízí clona f/1.4 velmi pěkně rozmazané pozadí (viz. fotka mustangu)
Nikon Af-S 50mm f/1.4G – Standardní „univerzální“ objektiv, vhodný jak na portréty, tak na reportážní focení. Není ani moc široký ani moc dlouhý, vhodný např na focení koncertů, portrétů jak v interiéru tak exteriéru.
Nikon Af-s 85mm f/1.8 – Doplnění k 50mm, využití je velmi podobné akorát už se nehodí do interiéru, osobně jej používám výjimečně ale mít jej musím.
Sigma 70-200mm f/2.8 OS – Standardní zoom, do nedávna jsem jej nepotřeboval ale časy se mění. 🙂 Spousta lidí jej používá na portréty, osobně to moc nedoporučuji, nejenom že ztratíte kontakt s modele ale zároveň fotky ztrácí pocit hloubky, možná od jiných výrobců jsou na tom lépe každopádně osobně jej rád používám na sportovní akce jako např. lyžování, fotbal, brusle atd. Rychlost ostření je dostatečné a přitom nestojí nijak hodně peněz. 🙂